pühapäev, 8. aprill 2018

Mis ma selle autoga siis teen

Siis kui ma veel noor ja naiivne olin, tahtsin endale väga ägedat autot. No teada värk, kui naabril on äge auto, tahaks ise veel ägedamat. Juhiload tegin kohe, kui 18. sünnipäev kukkus ja sellest saadik sõitsin nagu jaksasin. Tundsin ennast nagu noor Schumacher ja kirusin kõiki, kes sõita ei osanud. Juba gümnaasiumi lõpuklassis käisin koolis autoga, ainuke oma klassis, ise tähtsust täis  😀


Esimesed aastad pidin sõitmiseks lootma vanemate armule, ja seda armu ikka õnneks jagus, kuna enamasti sain nende eest nii mõnegi asjaajamis-sõidu ka ära teha. Aga kui ülikoolis juba õppelaenu jagati, siis ostsin isikliku panni. Sellele eriti ei mõelnud, et kas see hea mõte on, vaatasin lihtsalt, et mis auto kätte saan selle 10K EEKi eest, ja olin rahul. 

Siis kui ülikool läbi ja juba pool aastat tööl käinud olin, oli lõpuks ometi vabadus käes - liisingusissemakse oli kokku kogutud ja pangaltki roheline tuli liisingu võtmiseks olemas! Audi TT, siit ma tulen! Halleeluuujah! 

Kuid just sel hetkel jõudsid minuni kogemata, kuid sobiva ajastusega esimesed teadmised finantsmaailmast ja hakkasin aru saama, mida õieti tähendab liisingu maksmine. Praktiline pool minus sai võitu, käisin terve hulga väikeautode proovisõidul ja otsustasin lõpuks ühe tagasihoidliku jaapanlase kasuks, mis kõik minu praktilised kriteeriumid täitis ning peale vaadates päris silmanägemist ära ei võtnud.
Auto ostuhinnaks oli 11 000€ ja liisingu võtsin 5 aasta peale sest noh, lühema aja liisingumakseid teenindades poleks enam perele piisavalt söögiraha jäänud. Fakt, et tol ajal autoliisingu intressiks 4.7% oli, ei pannud mind isegi mitte maigutama, sest see tundus isegi hea, paljud pangad pakkusid ju 6-10% intressi. 

Aga siis tuli masu. Liisingumaksed olid kõrged, muud kulud olid veel kõrgemad ja söögiraha hakkas nappima. Üritasin liisingut pikendada või autot maha müüa, aga masu olukorras olid need katsed täiesti lootusetud. Pingutasin püksirihma, otsisin veel paar lisatöökohta ja püsisin veepinnal. 

Siis sai masu mööda ja naabrid ostsid muudkui uuemaid autosid, aga mina maksin ikka veel viimaseid summasid, kuni ühel päeval oli auto täiesti minu! Aastaid oli nii palju möödas, et tegelikult oli auto meie perele ammu liiga väike, lisaks puudusid tal olulised lisad nagu kärukonks või katuseraamid, mille vajalikkusele autot soetades polnud tulnud.  Oh seda kiusatust "vana" auto nüüd maha müüa ja lõpuks mingi äge pill soetada. Aga masu oli liiga hästi meeles ja kole mõnus tunne oli, kui ei pidanud igakuise liisingumakse nimel tööd rabama. Lisaks oleme hirmus palju riigist riiki kolinud viimastel aastatel, et pole kindel, kas uue auto vormistamine väga libedalt erinevates ametkondades läheks.

Kui viimasel ajal olen siit-sealt lugenud, et autot mitte omada on palju odavam, tekkis endalgi kiusatus. No kas poleks äge rentida? Saab lahti sellest pidevast auto-omamise-peavalust. Võta auto ainult siis, kui seda vajad, ja maksa ainult perioodi eest, kui tegelikult autot kasutad. Lisaboonusena saad ju veel lausa valida just hetkel sobivaima mudeli ja tegumoe.


Arvutasin ja mõtlesin, aga päris lõplikule otsusele polegi jõudnud. Minu jaoks nimelt ei tundu see rentimise või taksoga sõitmise variant hetkel absoluutselt odavam, pigem oluliselt kallim. Kuidas siis nii, Geeniuses ka ju kirjutab, et hirmus kallis on see auto omamise lõbu?

Minu kulutused autole 12 aasta jooksul: 

Auto hind, hulk lepingutasusid, intressid jms14578
Kasko, 7a1750
Kindlustus, 12a1200
Hooldused (5*400€) ja remondid (7*250€)3750
Ülevaatus (6*32€)192
Bensiin (8L / 100 km, 220 000 km)26400
Klaasipesu (4*3L aastas)96
Autopesu (2 x aastas)240
Parkimine (pargin 90% tasuta)6000
Uus aku (iga 4a tagant)300
Klaasipuhastid (iga 3a tagant)84
Rehvid (12a jooksul 2 jooksu kalleid lamelle)960
Esitulepirnid (2tk aastas)96
KOKKU, €55646

Päris mitme asjaga olen siin tabelis muide kindlasti liialdanud, näiteks 220 000 km läbimiseks arvutasin 8l /100 km bensiini, tegelik auto kütusekulu on enamasti ca 7l kandis, lisaks arvutasin bensiinikulu arvestusega, nagu maksaks bensiin 1.5€/l. Tegelikult maksis näiteks 2006a bensiin 0.99€, 2012a 1.34€, 2016a 0.91€ ja täna ca 1.3-1.5€, oleneb, kus ma tangin.
Kindlustuse hinnaks panin ca 100€ aastas, reaalselt olen enamus aastatel maksnud 12kuu eest 80-90€ jne.
Seega on minu autopidamise hinnaks kujunenud:

OMAND KOKKU55646
1 km, €0.25
1 päev, €12.37
1 kuu, €384
1 aasta, €4637

Jah, auto omamine on hirmus kallis lõbu. Seejuures on aga minu auto hetkel seisus, et mida kauem ma teda oman, seda odavamaks ta läheb. Jah, 12. aasta vanust autot saab juba remontida omajagu (sülitan üle õla!), aga auto hind iseenesest on juba makstud esimeste aastatega, mis tähendab, et nüüdseks on kuludeks alles jäänud kuluvosad, kohustuslik liikluskindlustus ja bensiin. 

Aga oletame nüüd, et auto hinnaga tänasel päeval enam ei arvuta, see on juba makstud eelneva 12a peale. Seega, kui ma arvutan ainult reaalsete praegu rahakotist välja hüppavate kuludega, siis selle auto kasutamine 1a jooksul maksab mulle 2280€, ehk ainult 6.25€ päevas 365päeva kohta. Kui arvestada, et ma kasutan reaalselt autot max 155 päeval aastas, siis 14.71€ päeva kohta.

Kui ma aga võtaksin rendiauto? Rendiksin autot igal nädalavahetusel (teeme suure nädalase poeosturingi, ja veedame perega aega), ning ca 7 tervet nädalat läbi aasta. Arvestan umbkaudse rent+bensiin.


Rent + bensiinNädalavahetus50150 €7800
Terve nädal7500 €3500
Kokku aasta, €11300
1 päev (365), €30.14
1 päev (155), €70.97

Rendiauto kasutamine sama perioodi jooksul maksab mulle 11 300€. Ehk siis - kui kasutan autot aastas 155 päeval, läheb rendiauto mulle maksma 480% võrra (14.71 vs 70.97) päevas rohkem!!!



Tundub, et see luksus jääb meie peres veel üsna kaugeks. Vana auto jääb hetkel veel. Mis siis, et oma välimusega kipub see pann juba silmist verd välja pigistama, aga hirmus odav on, tuleb välja!

Uuele autole või rentimisrõõmudele mõtleme ehk siis, kui a) praegune tööhobune täitsa alla annab, b) on ees mõni sõit, mis tõesti vajab funktsionaalsemat autot (kaubikut, matkaautot, reisibussi vms)  või c) meil nii palju raha on, et auto saab ilma laenudeta välja osta ja välja antud summa puudumist ei märkagi. 😆

Muide, igapäevaselt sõidame nagunii rattaga või bussiga, või käime jala! Kuigi, hing ihkab uhke läikiva neljarattalise järgi küll! 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar